Kisvállalkozói keresztmarketing

Hogyan szerezzünk több ügyfelet partnereink révén?

Amennyiben egy olcsó, mégis jól működő marketingstratégiát keresünk, akkor kézenfekvő lehet, ha egy picit “csavarunk” a gondolkodásunkon. Ilyen például, ha a hagyományos módszerek helyett a keresztmarketinget vesszük célkeresztbe.

De mit is jelent ez? És miért hasznos a kkv-nak?

Mi az a keresztmarketing?

A keresztmarketinget a legrövidebben úgy lehet leírni, mint egy igaz win-win szituáció. A lényege, hogy keresnünk kell a piacon egy partnert – természetes olyat, aki nem konkurencia – és a kölcsönös előnyöket figyelembe véve együttműködni vele.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Tételezzük fel, hogy egy fodrászüzletünk van. Készíttettünk hozzá egy weblapot – igazi online profikkal -, ami reszponzív és a keresőben is jól szerepel. Majd megkeres minket egy biosamponokat és egyéb, fenntartható fodrászati kellékeket forgalmazó webshop.

Szeretnének bannereket, vagy szöveges ismertetőt elhelyezni a weboldalunkon, mivel nagyon tetszik nekik, amit csinálunk, és kellőképpen tudnak vele azonosulni. Cserébe linkeket adnak, amelyek a mi weboldalunkra mutatnak.

Ezek a backlinkek igazán hasznosak, hiszen “ingyenesek” (barter útján történt), továbbá organikusak. Ez pedig elősegítheti a fodrász oldalunk keresőben való feljebbjutását -, illetve a biztos helyezést.

Miért hasznos a keresztmarketing?

A fenti előny csupán egy példa, ugyanis számos más előny is származhat a közös együttműködésből.

Például e-mail címlistákat cserélhetünk, reklámozhatjuk egymás szolgáltatását, termékeit – vagy közösen készíthetünk kérdőívet, amelyet prezentálhatunk egy adott oldalon. Esetleg a kapott adatokat együtt analizálhatjuk és a kkv-nk fejlődésére fordíthatjuk.

Persze nem muszáj, hogy a keresztmarketing online legyen.

Klasszikus példája az offline megoldásnak, amikor egy egyszerű szórólapot hagyunk a partnernél, cserébe mi pedig szájhagyomány útján reklámozzuk őt. A másik, tipikusan offline keresztmarketing, egy közös rendezvény, meetup.

Ennek előnyeit talán sorolni sem kell, hiszen többek között:

  • osztozhatunk a költségeken
  • mindenki a saját felületén hirdetheti a promóciót, így több lesz a résztvevő
  • osztozhatunk a feladatokon satöbbi.

Azonban fel kell tenni az olyan egyszerű kérdéseket is, mint:

  • mekkora arányban osztjuk el a nyereséget?
  • ki intézi a számlázást és az egyéb adminisztrációt?
  • ki lesz a fő kapcsolattartó?

Persze talán a legfontosabb kérdés, mielőtt még bármi elkezdenénk az…

…hogyan találjuk meg a megfelelő partnert?

Először is tisztában kell lennünk azzal, hogy mi a célunk. Meetupot szervezünk? Szórólapot hagynánk a szolgáltatóegységekben? Backlinket szeretnénk, vagy csak egyesíteni az erőinket és gyorsabban fejlődni?

Érdemes rákeresni a Google-ben a számunkra releváns partnerekre (pl. edzőterem-táplálékkiegészítő webshop, kozmetika-szépészeti termékeket forgalmazó webshop satöbbi). Érdemes főképp a helyi, lokális találatokat előre venni – ha van ilyen – és felvenni a partnerrel a kapcsolatot. Célszerű első körben egy e-mailt küldeni, amelyben kifejtjük, hogy XY cég ügyvezetője vagyunk, és szeretnénk egy partneri viszonyt kialakítani.

Célszerű már az első bekezdésben elmondani azt, hogy ez számára milyen előnyökkel jár – bőven kifejtve.

A mi előnyeinket is összefoglalhatjuk röviden az e-mail végén. Sokan már itt elhibázzák, ugyanis magukról beszélnek, holott a másikat nem ez érdekli, hanem az, hogyan profitálhat a partneri viszonyból.

Amennyiben a jól megírt e-mail ellenére egy héten belül nem érkezik válasz, akkor se csüggedjünk, ugyanis lehetséges, hogy az e-mail a spam mappában landolt. Ebben az esetben barátságosan hívjuk fel a potenciális partnerünket, majd mondjuk el neki röviden, amit szeretnénk. Akár utalhatunk is arra, hogy az e-mailben mindent részletesen megtalál és nézze meg a spamek között is.

Amennyiben ténylegesen kölcsönös előnyökről van szó, és mindenki nyer a partneri viszonyon, akkor biztosan nem fogják visszautasítani. Ha mégis, akkor lehetséges, hogy rosszul mérte fel a partner helyzetét és ő valamiért konkurenciaként tekint a cégére.

Ilyen esetekben mindig érdemes elemezni, hogy miért történt negatív visszacsatolás, hiszen az ember ezekből is rengeteget tanulhat.

Influencerek, mint keresztmarketing partnerek

A fiatalabb korosztály számára célszerű olyan csatornákat választani, ahol nap mint nap mozognak – például a YouTube-ot, Instagramot. Érdemes olyan influencereket keresni, akikért rajonganak a célcsoport tagjai és számukra felajánlani egy ingyen termékmintát/szolgáltatást, amit kipróbálnak.

Amennyiben már egy híresebb, több tíz-, vagy akár százezres feliratkozószámmal rendelkező YouTuberrel vesszük fel a kapcsolatot, számítanunk kell rá, hogy a partnerségért cserébe a pénztárcánk mélyére is kell nyúlnunk. Ilyen esetekben mindig mérlegeljünk, mennyire éri meg számunkra az üzlet.

A sorrend

Összegzésképpen tehát elmondhatjuk, hogy kis léptékben, a helyes sorrendben haladva biztosan megtaláljuk a megfelelő partnert. Ehhez először meg kell határoznunk:

  1. A konkrét célunkat
  2. A célcsoportot
  3. A csatornát, ahol eljuttatjuk az üzenetet (online vagy offline, közösségi média vagy egyéb)
  4. És ha mindezek adottak, csak ezután keressük fel a leendő partnerünket.

További hasznos tartalmakért kövesse a Facebook-oldalunkat és a blogunkat!

Scroll to Top