Hogyan szerezzünk több ügyfelet partnereink révén?
Amennyiben egy olcsó, mégis jól működő marketingstratégiát keresünk, akkor kézenfekvő lehet, ha egy picit “csavarunk” a gondolkodásunkon. Ilyen például, ha a hagyományos módszerek helyett a keresztmarketinget vesszük célkeresztbe.
De mit is jelent ez? És miért hasznos a kkv-nak?
Mi az a keresztmarketing?
A keresztmarketinget a legrövidebben úgy lehet leírni, mint egy igaz win-win szituáció. A lényege, hogy keresnünk kell a piacon egy partnert – természetes olyat, aki nem konkurencia – és a kölcsönös előnyöket figyelembe véve együttműködni vele.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Tételezzük fel, hogy egy fodrászüzletünk van. Készíttettünk hozzá egy weblapot – igazi online profikkal -, ami reszponzív és a keresőben is jól szerepel. Majd megkeres minket egy biosamponokat és egyéb, fenntartható fodrászati kellékeket forgalmazó webshop.
Szeretnének bannereket, vagy szöveges ismertetőt elhelyezni a weboldalunkon, mivel nagyon tetszik nekik, amit csinálunk, és kellőképpen tudnak vele azonosulni. Cserébe linkeket adnak, amelyek a mi weboldalunkra mutatnak.
Ezek a backlinkek igazán hasznosak, hiszen “ingyenesek” (barter útján történt), továbbá organikusak. Ez pedig elősegítheti a fodrász oldalunk keresőben való feljebbjutását -, illetve a biztos helyezést.
Miért hasznos a keresztmarketing?
A fenti előny csupán egy példa, ugyanis számos más előny is származhat a közös együttműködésből.
Például e-mail címlistákat cserélhetünk, reklámozhatjuk egymás szolgáltatását, termékeit – vagy közösen készíthetünk kérdőívet, amelyet prezentálhatunk egy adott oldalon. Esetleg a kapott adatokat együtt analizálhatjuk és a kkv-nk fejlődésére fordíthatjuk.
Persze nem muszáj, hogy a keresztmarketing online legyen.
Klasszikus példája az offline megoldásnak, amikor egy egyszerű szórólapot hagyunk a partnernél, cserébe mi pedig szájhagyomány útján reklámozzuk őt. A másik, tipikusan offline keresztmarketing, egy közös rendezvény, meetup.
Ennek előnyeit talán sorolni sem kell, hiszen többek között:
- osztozhatunk a költségeken
- mindenki a saját felületén hirdetheti a promóciót, így több lesz a résztvevő
- osztozhatunk a feladatokon satöbbi.
Azonban fel kell tenni az olyan egyszerű kérdéseket is, mint:
- mekkora arányban osztjuk el a nyereséget?
- ki intézi a számlázást és az egyéb adminisztrációt?
- ki lesz a fő kapcsolattartó?
Persze talán a legfontosabb kérdés, mielőtt még bármi elkezdenénk az…
…hogyan találjuk meg a megfelelő partnert?
Először is tisztában kell lennünk azzal, hogy mi a célunk. Meetupot szervezünk? Szórólapot hagynánk a szolgáltatóegységekben? Backlinket szeretnénk, vagy csak egyesíteni az erőinket és gyorsabban fejlődni?
Érdemes rákeresni a Google-ben a számunkra releváns partnerekre (pl. edzőterem-táplálékkiegészítő webshop, kozmetika-szépészeti termékeket forgalmazó webshop satöbbi). Érdemes főképp a helyi, lokális találatokat előre venni – ha van ilyen – és felvenni a partnerrel a kapcsolatot. Célszerű első körben egy e-mailt küldeni, amelyben kifejtjük, hogy XY cég ügyvezetője vagyunk, és szeretnénk egy partneri viszonyt kialakítani.
Célszerű már az első bekezdésben elmondani azt, hogy ez számára milyen előnyökkel jár – bőven kifejtve.
A mi előnyeinket is összefoglalhatjuk röviden az e-mail végén. Sokan már itt elhibázzák, ugyanis magukról beszélnek, holott a másikat nem ez érdekli, hanem az, hogyan profitálhat a partneri viszonyból.
Amennyiben a jól megírt e-mail ellenére egy héten belül nem érkezik válasz, akkor se csüggedjünk, ugyanis lehetséges, hogy az e-mail a spam mappában landolt. Ebben az esetben barátságosan hívjuk fel a potenciális partnerünket, majd mondjuk el neki röviden, amit szeretnénk. Akár utalhatunk is arra, hogy az e-mailben mindent részletesen megtalál és nézze meg a spamek között is.
Amennyiben ténylegesen kölcsönös előnyökről van szó, és mindenki nyer a partneri viszonyon, akkor biztosan nem fogják visszautasítani. Ha mégis, akkor lehetséges, hogy rosszul mérte fel a partner helyzetét és ő valamiért konkurenciaként tekint a cégére.
Ilyen esetekben mindig érdemes elemezni, hogy miért történt negatív visszacsatolás, hiszen az ember ezekből is rengeteget tanulhat.
Influencerek, mint keresztmarketing partnerek
A fiatalabb korosztály számára célszerű olyan csatornákat választani, ahol nap mint nap mozognak – például a YouTube-ot, Instagramot. Érdemes olyan influencereket keresni, akikért rajonganak a célcsoport tagjai és számukra felajánlani egy ingyen termékmintát/szolgáltatást, amit kipróbálnak.
Amennyiben már egy híresebb, több tíz-, vagy akár százezres feliratkozószámmal rendelkező YouTuberrel vesszük fel a kapcsolatot, számítanunk kell rá, hogy a partnerségért cserébe a pénztárcánk mélyére is kell nyúlnunk. Ilyen esetekben mindig mérlegeljünk, mennyire éri meg számunkra az üzlet.
A sorrend
Összegzésképpen tehát elmondhatjuk, hogy kis léptékben, a helyes sorrendben haladva biztosan megtaláljuk a megfelelő partnert. Ehhez először meg kell határoznunk:
- A konkrét célunkat
- A célcsoportot
- A csatornát, ahol eljuttatjuk az üzenetet (online vagy offline, közösségi média vagy egyéb)
- És ha mindezek adottak, csak ezután keressük fel a leendő partnerünket.
További hasznos tartalmakért kövesse a Facebook-oldalunkat és a blogunkat!